Pagina's

Spreekbeurt



Spreekbeurt: muziekstuk en/of muziekgroep

1. Kies een onderwerp.

Met andere woorden kies het lied of de muziekgroep waarmee je ons wil laten kennismaken.

Kies een onderwerp dat je interesseert, waar je veel van af weet en waar veel informatie over te vinden is..

Ondertussen hebben jullie mij dit al gemeld.

2. Volg de gegeven nauwgezet planning op.

3. Bekijk welke deelonderwerpen je binnen het onderwerp
kunt kiezen.

Als je spreekbeurt bijvoorbeeld gaat over de Tweede Wereldoorlog, kun je deelonderwerpen bedenken als: Hoe begon de Tweede Wereldoorlog? Hoe eindigde hij? Hoe verliepen de gevech­ten? Welke partijen waren er bij betrokken? etc. Je verdeelt je spreekbeurt dus in een soort van hoofdstukken. Dit kan je ook toepassen op deze spreekbeurt.

4. Verzamel informatie en plaatjes. Orden de informatie.

Week van 28 november: verzamel informatie over je onderwerp.

Daarbij kun je internet gebruiken (zoek via zoekmachines, bijvoorbeeld Google), encyclopedieën, bladen, kranten, etc. Maar je kunt natuurlijk ook je ouders vragen of mensen die veel over het onderwerp kunnen vertellen.

Lees de informatie goed door en maak dan een indeling: uit welke hoofdstukken bestaat je spreekbeurt?

5. Schrijf de presentatie uit. Zet je hele spreekbeurt op papier.

week van 5 december: begin je spreekbeurt uit te schrijven.

Schrijf niet alles letterlijk over, maar maak nieuwe zinnen met je eigen woorden.

Op vrijdag 9 december geef je de schriftelijke neerslag af.
Op maandag 12 december krijg je de spreekbeurt terug.


6. Bepaal welke hulpmiddelen je gaat gebruiken bij je
presentatie.

Bedenk hoe je je presentatie wil doen: wil je iets laten zien, wil je iets opschrijven of laten horen? Daarbij kun je denken aan beamer, computer, bord, video, DVD, etc.

7. Oefen de spreekbeurt.

Houd je spreekbeurt eerst voor je ouders of iemand anders.

8. Doe de spreekbeurt.

Onderaan vind je een planning wie wanneer aan bod komt.
Spreek duidelijk, enthousiast en niet te snel, en lees je verhaal niet op van een briefje (dat is saai).

9. Evalueer de spreekbeurt.

 Ga na je spreekbeurt goed na wat er goed ging en wat minder goed ging en schrijf dat op. Daarvan kun je leren. Hoe heb je je voorbereid? Hoe ging de spreekbeurt? Schrijf op wat er niet zo goed ging. En ook hoe het beter kan.

10. Tips - Maak een checklist.

Daarop staat wat je moet doen en wat je eventueel mee moet nemen.
- Gebruik geen woorden die je zelf niet begrijpt.
- Maak een ‘spiekbriefje’. Daarop staan bijvoorbeeld alleen de hoofdstukken.
- Kijk zoveel mogelijk de klas in, kijk een beetje rond en niet steeds naar dezelfde mensen.
- Laat de kinderen pas vragen stellen als je klaar bent met je spreekbeurt. Anders raak je mis­schien in de war.
- Laat pas op het einde van de spreekbeurt de spulletjes rond gaan. Doe dat nooit tijdens de spreekbeurt, want dan letten de toehoorders niet op jou, maar op de spulletjes.

Veel succes. Hopelijk is deze planning voor jou een hulp!!

Planning:

dinsdag 13 december: Amber J, Amber G, Quinten, Nathan, Arwen, Astrid.


Donderdag 15 december: Elien, Kyara, Romy, Rikkert, Maxim



Geen opmerkingen:

Een reactie posten